شرایط دریافت وام مسکن

آیا شما هم به دنبال خانه اید و بودجه کافی ندارید؟ آیا به دنبال دریافت وام مسکن برای خرید آپارتمان در اندیشه هستید؟

طبق دستورالعمل بانک مرکزی همه ی بانک ها باید تسهیلاتی جهت خرید مسکن در اختیار مشتریان قرار دهند اما بسیاری از بانک ها به دلیل فعالیت دیگری که دارند، امکان ارائه چنین تسهیلات و وام هایی را مشتریان خود ندارند و در حال حاضر تنها بانک مسکن، قادر به ارائه وام مسکن و خرید خانه می باشد. در ادامه قصد داریم به چند و چون وام مسکن و شرایط دریافت وام مسکن در سال 96 بپردازیم.

مبلغ وام مسکن چقدر است و شرایط آن چگونه است؟

مبلغ یکی از وام های مسکن بانک مسکن، 60 میلیون تومان است. این مبلغ در تهران 60 میلیون تومان و در شهرستان های با جمعیت بالای 200 هزار نفر، 50 میلیون تومان است و در شهرستان هایی با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر، 40 میلیون تومان است. افرادی که این وام را دریافت کنند می توانند یک وام 10 میلیونی دیگر به نام تسهیلات جعاله تعمیر مسکن نیز دریافت کنند. به این ترتیب 10 میلیون به ممبلغ وام آن ها اضافه می شود.

بهره یا سود این وام 17.5 درصد و مدت زمان پرداخت آن 12 سال است. به این ترتیب اقساط وام مسکن تهرانی ها ماهیانه 1 میلیون و 165 هزار تومان است و بدین ترتیب بعد از 12 سال چیزی حدود 168 میلیون به بانک پس می دهند.

افرادی که در شهرستان هایی با جمعیت بالای 200 هزار نفر (مثل اندیشه )، این وام را دریافت می کنند، به ازای دریافت 60 میلیون تومان، ماهیانه باید 999 هزار تومان قسط بپردازند و پس از 12 سال مبلغ 143 میلیون را به باک برمی گرداند.

همچنین افرادی که در شهرستان ها زندگی می کنند باید ماهیانه قسطی معادل 8362 هزار تومان به بانک بدهند و پس از 12 سال 119 میلیون تومان به بانک می پردازند.

چگونه می توانیم وام مسکن دریافت کنیم؟

افرادی که وام مسکن دریافت می کنند، کسانی هستند که از سالها پیش در بانک مسکن، سپرده افتتاح کرده اند و اکنون نوبت به دریافت وامشان رسیده. اما متقاضیان می توانند خارج از نوبت نیز این کار بکنند و وام بگیرند. برای این کار باید اوراقی معروف به «اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن» بخرند. به این ترتیب متقاضی باید به یکی از کارگزاری های دارای مجوز مراجعه کند و اوراق بخرد. او باید به ازای هر 500 هزار تومان وام یک ورقه ی مسکن بگیرد. برای مثال اگر متقاضی ساکن اندیشه است. به ازای 70 میلیون وامی که به او تعلق می گیرد، باید 140 ورقه تسه بخرد.

هر ورقه تسه قیمتی بین 93 تا 103 هزار تومان دارد . که بستگی به تاریخ آن دارد. برای مثال تسه ی 9412 که مربوط به اسفند 94 می شود، گرانترین ورق تسه می باشد. اکنون فردی که در تهران زندگی می کند، اگر بخواهد اوراق اسفند 94 را بخرد باید 140 ورقه بخرد که هزینه ای معادل با 14 میلیون و 420 هزار تومان می شود. افرادی که در شهرستان های با جمعیت بالای 200 هزار نفر زندگی می کنند باید 120 ورقه بخرند که قیمتی معادل 12 میلیون و 360 هزار تومان خواهد بود.



تمامی حقوق مادی و معنوی برای این سایت محفوظ است.