بخش نامه ارزش معاملاتی و اجاری املاک اجرا شد

بخش نامه ارزش معاملاتی و اجاری املاک اجرا شد

در این مطلب می خواهیم در مورد بخش نامه ارزش معاملاتی و اجاری املاک که اجرا شده است توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم . مدیر کل سازمان بخش نامه مالیاتی ارزش معاملاتی موضوع قانون مالیات­‌های مستقیم را ابلاغ کرد. در ادامه با توضیحات بیشتر همراه ما باشید.

بخش نامه ارزش معاملاتی و اجاری املاک اجرا شد

بخش نامه ارزش معاملاتی و اجاری املاک اجرا شد

سید کامل تقوی نژاد مدیر کل سازمان امور مالیاتی کشور در این بخشنامه گفته است: در اجرای مقررات ماده ۶۴ قانون مالیات­‌های مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ و اصلاحیه ­های بعدی آن، به پیوست لوح فشرده (CD) ارزش معاملاتی املاک ، دارای صورت جلسه کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده ذکر شده به انضمام ضوابط اجرایی و جداول ارزش معاملاتی عرضه املاک مزبور که به تصویب کمیسیون ذکر شده رسیده است، برای اجراء از تاریخ ۱-۶-۱۳۹۵ ابلاغ می شود.

خاطر نشان کرد، با توجه به مفاد تبصره ۳ ماده ۶۴ قانون ذکر شده ، اهمیت معاملاتی املاک ذکر شده صرفاً برای اندازه گیری انواع مالیات بوده و مشخص کردن مأخذ محاسبه عوارض و دیگر وجوه مطابق مقررات قانونی مزبور بر مبنای درصدی از اهمیت معاملاتی است که به تصویب هیأت محترم وزیران و یا مراجع قانونی مربوط می رسد. همچنین ، مادامی که درصد ذکر شده به تصویب هیأت محترم وزیران و یا مراجع قانونی ذیربط نرسیده است، ارزش معاملاتی مأخذ محاسبه عوارض و دیگر وجوه تابع ارزش معاملاتی املاک مصوب کمیسیون مزبور در دوره گذشته خواهد بود.

هم چنین، از آنجایی که بعضاً دیده شده است، بعضی ادارات امور مالیاتی بعد از ابلاغ ارزش ­های معاملاتی تازه ، در جواب به استعلام دفتر های اسناد رسمی در مورد وضعیت اعتبار قانونی گواهی­ های صادر شده موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات­ های مستقیم که مهلت اعتبار آن منقضی نشده است، مبادرت به دریافت مابه التفاوت مالیات نقل و انتقال املاک بر حسب اهمیت معاملاتی تازه و صدور گواهی جدید می کنند، یادآوری می شود، گواهی­ های صادر شده بر مبنای ارزش­ های معاملاتی گذشته تا پایان مهلت اعتبار مندرج در آن ها اعتبار دارند و ادارات امور مالیاتی به صرف ابلاغ ارزش­ های معاملاتی تازه، ملزم به دریافت مالیات مابه التفاوت و صدور گواهی تازه نخواهند بود. در این رابطه ادارات امور مالیاتی ذیربط به منظور تسهیل و تسریع امور مؤدیان وظیفه دارند ضمن راهنمایی دفتر های اسناد رسمی، دفاتر ذکر شده را از غیر ضروری بودن ارجاع دوباره مؤدیان به ادارات امور مالیاتی در زمینه این موضوع، مطلع کند و در موارد احتمالی ارجاع، بدون فوت وقت بر حسب منویات فوق جواب لازم را ظرف همان روز به دفتر اسناد رسمی مربوطه  اعلام کنند.

هم چنین مقتضی است با توجه به تغییرات و اصلاحات صورت گرفته در مقررات و ضوابط اجرایی ارزش معاملاتی عرضه و­­­ اعیان املاک، نحوه قیمت گذاری عرصه و اصلاح نقشه های بلوک بندی مناطق ، مراتب به ادارات کل امور مالیاتی تابعه آن امور گفته می شود تا با هماهنگی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، تمهیدات لازم در زمینه جایگزینی ارزش معاملاتی جدید در نرم افزار محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک (سایت­ های مکانیزه نقل و انتقال املاک)، به منظور اجراء در ادارات امور مالیاتی مربطه از تاریخ ذکر شده صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید



تمامی حقوق مادی و معنوی برای این سایت محفوظ است.