چطوری می توان قرار داد ملکی را فسخ کرد؟

چطوری می توان قرار داد ملکی را فسخ کرد؟

در این مطلب می خواهیم در مورد اینکه چطوری می توان قرار داد ملکی را فسخ کرد؟ برای شما توضیحاتی را ارائه کنیم . در اینجا سعی داریم در مورد موضوعاتی همچون اینکه یک قرارداد ملکی چگونه فسخ می‌شود؟، نکات مهم در خصوص فسخ قرارداد خرید و اجاره‌ی ملک، و در چه شرایطی می‌توان قرارداد اجاره ملک را فسخ کرد؟ بپردازیم . شما می توانید با مطالعه این موضوع اطلاعات لازم را در مورد فسخ قرار داد کسب کنید. همراه ما باشید.

چطوری می توان قرار داد ملکی را فسخ کرد؟

یک قرارداد ملکی چگونه فسخ می‌شود؟

برای فسخ کردن یک قرارداد ملکی 3 شرط مهم وجود دارد که در پایین ذکر شده است:

  • شخصی که تمایل دارد قرارداد را فسخ نماید برای انجام این کار اراده کند.
  • شخص می خواهد به فسخ این کار با رضایت کامل انجام دهد. یعنی چنان چه فسخ کننده‌ی قرارداد متوجه اکراه و فرد تمایلی نداشت، به هر علت ، برای فسخ قرارداد بشود حتی با وجود فسخ قرارداد، این فسخ تاثیر قانونی ندارد.
  • در پایان فسخ قرارداد می بایست به وسیله شخصی صورت گیرد که اصطلاحاً “اهلیت” این کار را داشته باشد. به این معنی که از نظر سن و سال و عقل به ‌اندازه‌ی کافی قابل ‌اعتماد و موجه باشد.

شرایط لازم برای فسخ قرار داد چیست؟

یکی از شرط اصلی در  اجاره میان مستأجر و مؤجر این است که هرکدام از این دو طرف در صورتی که تمایل به فسخ قرارداد پیش از موعد مقرر را داشته باشند، می بایست حداقل یکی دو ماه پیش از بر هم زدن معامله این موضوع را به‌ شخص دیگر اعلام نمایند. به این این شکل می‌توانند بدون بروز مشکل و بر حسب یک توافق دو طرفه و با دادن حق ‌و حقوق همدیگر و به ‌اصطلاح تسویه ‌حساب کردن، قرارداد را فسخ نمایند.

به‌ جز این شروط، مستأجر موظف به قبول فسخ قرارداد و در آخر تخلیه‌ی ملک نیست. برای ‌مثال در صورتی که مالک خانه را به فرد دیگری فروخته باشد، صاحب قبلی یا جدید نمی‌توانند مستأجر را اجبار به تخلیه‌ی ملک نمایند. مگر در صورتی که چنین شروطی موقع عقد قرارداد در قولنامه ذکر گردیده باشد.

یکی از اصلی ترین علت های که مستأجران قرارداد اجاره‌ی خود را لغو یا آن را فسخ می نمایند این است که ملک مورد اجاره‌ی آنها مشکلات عمده‌ای دارد که موقع بازدید از خانه صاحب‌خانه به آنها هیچ اشاره‌ای ننموده است. در این شرایط چون مستأجر باید برای رفع این مشکلات هزینه کند تا بتواند در ملک ذکر شده ساکن شود، می‌تواند اقدام به فسخ معامله نموده و آن را لغپ کند.

در صورتی که اگر  مستأجر به ملکی که در آن ساکن است آسیب جدی وارد نماید، به شکلی که برای از بین بردن این آسیب برای مالک امکان‌پذیر نیست و او را دچار مشکلات جدی می کند، مالک می‌تواند قرارداد بین خودشان را قبل از تاریخ اتمام آن فسخ نماید.

از دیگر دلایلی که مالکان قرارداد اجاره‌نامه‌ی ملکی را فسخ می نمایند، در شرایطی می باشد که مستأجر در پرداخت اجاره‌بها تأخیر زیادی داشته باشد. به این شکل مالک می‌تواند ضمن اجاره، حکم تخلیه را هم بگیرد.

مطلب مرتبط:

چند خصوصیت یک مشاوره املاک خوب

چند کاری که باید برای موفق شدن در کار مشاور املاک باید انجام دهید

خرید آپارتمان در اندیشه

دیدگاهتان را بنویسید



تمامی حقوق مادی و معنوی برای این سایت محفوظ است.