وضعیت گیج کننده مالیات ساختمان های خالی و سامانه ملی املاک

وضعیت گیج کننده مالیات ساختمان های خالی و سامانه ملی املاک

در این مطلب می خواهیم در مورد وضعیت گیج کننده مالیات ساختمان های خالی و سامانه ملی املاک توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم . بعد از چندین سال که از این مسئله می گذرد به نظر می آید که وزارت ساختمان و راه و شهر سازی تا به حال اطلاع رسانی در این زمینه انجام نداده است. در ادامه با مالیات از ساختمان های خالی همراه ما باشید.

وضعیت گیج کننده مالیات ساختمان های خالی و سامانه ملی املاک

وضعیت گیج کننده مالیات ساختمان های خالی و سامانه ملی املاک

بعد ۱۱ سال از تصویب قانون دریافت مالیات از ساختمان های خالی (ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم مصوب سال ۸۶) و هم ۳ سال از تصویب اصلاحیه این قانون (اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات مستقیم مصوب ۱۷ تیر ۹۴) گذشته است ولی به نظر می آید تا به حال وزارت ساختمان های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی قسمتی از وظایف قانونی خود در این زمینه را اجرایی و اطلاع رسانی نکرده اند.

ساختمان های خالی، دریافت مالیات از آن ها، لزوم قانونی طراحی سامانه ملی املاک و اسکان کشور و پاسکاری های دستگاه های ذی ربط در این مورد به ویزه وزارت اقتصاد و راه و شهرسازی به کلاف سردرگمی تبدیل شده که خروج از آن در زمان کم، برنامه ریزی  و اجرای دقیقی را می طلبد.

آخوندی: ۲.۵ میلیون ملک خالی داریم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی سال های زیادی است که از وجود ۲.۵ میلیون تا ۲.۶ میلیون ساختمان خالی در کشور خبر می دهد و گفته است نزدیک به ۶۰۰ هزار ساختمان خالی فقط در تهران وجود دارد.

رسوب ۱۰۰ میلیارد دلار در ساختمان های خالی

وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد وجود ۲.۵ تا ۲.۶ میلیون ساختمان خالی و خانه دوم در کشور، رقمی معادل ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیارد دلار است که موجب انباشت سرمایه در کشور و جلوگیری از گردش مالی در قسمت های گوناگون اقتصادی به ویژه سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز شده است.

او این عدد را معادل دو برابر ارزش کل بورس ایران دانسته که چنان چه به چرخه اقتصادی وارد شود، تحول عظیمی در کشور به راه می افتد.

صاحبان ملک های خالی چه افرادی هستند؟

وزیر راه و شهرسازی صاحب بالاترین تعداد ساختمان های خالی را بعضی از بانک ها و به ویژه مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز می داند که در دوره ای که سفته بازی در قسمت مسکن رواج داشت (در زمان دولت های نهم و دهم)، آغاز به سرمایه گذاری عظیم در این بخش و کسب سودهای بسیار زیاد از محل خرید و فروش هانه کردند ولی در آخر با ایجاد رکود سنگین در قسمت مسکن و ناتوانی در فروش واحدهای لوکس، از یک سو خود و سپرده گذارانشان متحمل شکست های عظیمی شدند و از طرفی به قسمت مسکن ضربه های جبران ناپذیری وارد نمودند.

قانون مالیات های مستقیم و مالیات از ساختمان های خالی

هم چنین ماده ۵۴ مکرر قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم مصوب تیرماه سال ۹۴ هم بر دریافت مالیات بر ساختمان های خالی به شکل مستقیم اشاره می کند و گفته است: واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یک صد هزارنفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون) به عنوان «واحد خالی» شناسایی می شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات اجاره خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید



تمامی حقوق مادی و معنوی برای این سایت محفوظ است.