نکته های مهم موقع خرید ملک برای جلو گیری از کلاهبرداری

نکته های مهم موقع خرید ملک برای جلو گیری از کلاهبرداری

در این مطلب می خواهیم در مورد نکته های مهم موقع خرید ملک برای جلو گیری از کلاهبرداری برای شما عزیزان ارائه کنیم . احتمالا برای شما پیش آمده که ملکی را می خواهید بخرید و نگران این هستید که از شما کلاهبرداری کنند ما در اینجا راه های را به شما معرفی می کنیم که با انجام دادن این کارها دیگر لازم نیست نگران این چنین مسائلی باشید، پس با ما همراه باشید.

1- یک ملک مسکونی جدیدساز معمولا یک صاحب دارد و یک سازنده. بعضی وقتها این دو با هم اختلاف دارند و بدون اطلاع هم ملکی برای فروش قرار می دهند. پس موقع خرید ملک جدیدساز که تا به حال سند ندارد به این نکته دقت کنید. تلاش کنید هر دو مبایعه نامه را امضا نمایید.

2- چنان چه ملک پیش‌فروش خریداری می کنید با مقداری ریسک مواجه خواهید شد. حتی چنان چه طرف کلاهبردار نباشد احتمال ورشکستگی، فوت و دیگر احتمال‌ها موجب می‌شود سرمایه شما از دست برود یا سالها بلاتکلیف بماند.

3- خانه‌های جدید ساز که تا به الان سند ندارند خطرناکند. بعضی وقت ها خانه نوساز به علت های گوناگونی میلیون ها تومان به شهرداری بدهکار است و مالک ملک قصد تسویه حساب با شهرداری را ندارد. به شما گفته می‌شود یک‌ پنجم پول بابت سند نگهداری خواهد شد ولی مبلغ بدهی شهرداری خیلی زیادتر از این است. چنان چه خانه‌ای خریداری کنید که حداقل 1 یا 2 سال از عمر آن گذشته باشد هم مشکلاتش معلوم شده و هم سندش تعیین تکلیف شده است.از فروشده آخر کار شهرداری -گواهی ساختمان- درخواست کنید. چنان چه ملک مورد نظر گواهی ساختمان داشته باشد حداقل نشان می‌دهد با شهرداری مشکلی ندارد. در صورتی که پرسش یا ابهامی داشتید فتوکپی گواهی ساختمان را از فروشنده بگیرید و سری به شهرداری بزنید.

4- چنان چه ملک مورد نظر گواهی ساختمان دارد ولی هنوز صورت مجلس تفکیکی یا تقسیم نامه ندارد از فروشنده دلیل این امر را جویا باشید. زمانی  ملک، گواهی ساختمان داشته باشد در مرحله بعد می‌تواند صورتمجلس تفکیکی دریافت کنید و در آخر سند تک برگی صادر شود. این فرایند بسیار  زمان بر نیست . بنابر این بعد از صدور گواهی ساختمان، قاعدتا ظرف 2 تا 3 ماه، مرحله های بعدی طی شده و اداره ثبت املاک، سند تک برگی صادر می‌کند.

نکته های مهم موقع خرید ملک برای جلو گیری از کلاهبرداری

نکته های مهم موقع خرید ملک برای جلو گیری از کلاهبرداری

5- از هویت فروشنده اطمینان حاصل کنید. کارت ملی و شناسنامه او را با دقت مشاهده کنید و با مشخصات سند ملک و بقیه مدارک چک نمایید. رودربایستی نکنید.

6- چنان چه فروشنده مدعی باشد که وکالت بلاعزل شخص دیگری را برای فروش دارد پیش از هر چیز از دفترخانه‌ای که وکالت بلاعزل در آن ثبت گردیده استعلام نمایید.

7- هر ملک یک کد پستی 10 رقمی خاصی دارد که در سند درج گردیده است. از فروشنده در خواست کنید تاییدیه کد پستی 10 رقمی را از اداره پست در یافت کند. این کد پستی مبنای تنظیم مبایعه‌نامه می باشد.

8- هیچوقت قولنامه یا مبایعه‌نامه که در بنگاه به شکل دستی کامل می شود را به عنوان مستندات معامله قبول نکنید. بنگاه وظیفه دارد مبایعه‌نامه را در برگه‌های خاصی در اتحادیه املاک پرینت کند و به شما کد رهگیری بدهد. مبایعه نامه پرینت شده می بایست هولوگرام اتحادیه را دارا باشد و مشخصات بنگاه مشخص باشد.

9- صدور کد رهگیری هزینه‌ای ندارد و بنگاه حق ندارد هزینه بیشتر بابت ارائه کد رهگیری از شما بگیرد.

10- کد رهگیری بر حسب کد پستی 10 رقمی و آدرس ملک صادر می گردد. کد رهگیری صادر گریدیده را از طریق “سامانه ثبت معاملات واملاک ایران” به آدرس زیر چک نمایید. چنان چه کد پستی شما صحیح ثبت گردیده باشد بنگاه یا فروشنده نمی‌توانند ملک را به شخص دیگری بفروشند. به هیچ عنوان به حرف های مشاور املاک یا اشخاص دیگر مبنی بر اینکه کد هگیری کاربردی ندارد دقت نکنید.

http://www.iranamlaak.ir

مطلب مرتبط:

نکاتی مهم حقوقی در مورد فروش و یا خرید ملک

بررسی کلی شغل مشاور املاک

دیدگاهتان را بنویسید



تمامی حقوق مادی و معنوی برای این سایت محفوظ است.