نکاتی مهم حقوقی در مورد فروش و یا خرید ملک

نکاتی مهم حقوقی در مورد فروش و یا خرید ملک

در این مطلب می خواهیم نکاتی مهم حقوقی در مورد فروش و یا خرید ملک برای شما ارائه کنیم. در اینجا سعی داریم به موضوعاتی همچون اطمینان از مالکیت فروشنده بر ملک، سند‌دار بودن ملک،آزاد بودن ملک و… بپردازیم. شما با دانستن این موضوعاتی می توانید با خیال راحت خرید و فروش ملک انجام دهید. پس با ما همراه باشید.

نکاتی مهم حقوقی در مورد فروش و یا خرید ملک

نکاتی مهم حقوقی در مورد فروش و یا خرید ملک

 از مالکیت فروشنده بر ملک اطمینان حاصل کنید

اصلی ترین نکته در خرید هر خانه ای، نشان دادن مالکیت فروشنده است. فروشنده می بایست مطابق قانون، مالک ملکی باشد که به فروش می‌رساند یا از طرف فروشنده ملک، دارای وکالت‌نامه رسمی باشد. در حالی که خانه متعلق به چند نفر باشد و اصطلاحا مال مورد معامله میان چند نفر مشاع باشد، با این حال یا باید تمامی مالکین موقع فروش حاضر بوده و رضایت خود را اعلام نمایند و یا یک نفر از طرف دیگر مالکان، وکالت در فروش داشته باشد که به این شکل وکالت‌نامه می بایست به صورت رسمی و در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شده باشد و به صراحت به وکیل اجازه فروش ملک داده باشد.

ملک باید سند داشته باشد

اول باید تعیین شود که ملکی که قرار است خریداری شود، آیا دارای سند رسمی است یا فاقد سند رسمی می باشد؟ در خصوص خرید و فروش بسیاری از املاکی که در شهرهای کوچک یا حاشیه شهرهای بزرگ یا شهرهای شمالی وجود دارد، نکته اصلی این است که با وجود یک سند مادر برای یک زمین بزرگ ولی در تبدیل این زمین به قطعات کوچک تر، این قطعات به شکل قولنامه‌ای یا وکالتی معامله گردیده و خبری از سند رسمی در نیست.

بر حسب ماده ۲۲ قانون ثبت، «دولت تنها شخصی را که ملک به نام او ثبت گردیده و یا شخصی را که ملک به او انتقال پیدا کرده و این انتقال هم در دفتر املاک به ثبت شده … را مالک خواهد شناخت .» پس هرگونه نقل و انتقال ملک بدون سند، امتیازات قانونی سند رسمی را نداشته و از حمایت‌های قانونی هم برخوردار نمی باشد . هم چنین، در صورتی که ملکی سند رسمی نداشته باشد، در هنگام بروز مشکل ، از بین بردن مشکل و اثبات مالکیت فقط از مسیر مراجع قضایی با صرف زمان و هزینه بالا امکان پذیر است.

آزاد بودن ملک

ملکی که به فروش می‌رسد نباید در رهن یا وثیقه شخص یا نهادی باشد و اصطلاحا ملک باید آزاد باشد. اگر ملکی در وثیقه یا رهن باشد، در سند مالکیت ملک قید می‌شود، بنابراین در هنگام خرید ملک حتما باید به آزاد بودن سند توجه کرد. اگر ملک در رهن بانک یا شخص دیگری باشد، در این صورت فروش ملک دارای اشکال بوده و انتقال مالکیت نیز تنها با رضایت رهن‌گیرنده امکان‌پذیر است.

دیدن ملک

خریدار می بایست به شکلی دقیق از ملک مورد معامله بازدید و نسبت به شرایط قرارگیری، راه‌های دسترسی، املاک معارض یا دارای دید و اوصاف ظاهری ملک اطلاع کسب کند. در خصوص آپارتمان‌ها وضعیت دسترسی راه‌های مشاعی ساختمان، شرایط استفاده از پارکینگ، حیاط یا پشت بام هم می بایست به دقت بررسی گردد تا پس از خرید ملک مشکلی صورت نگیرد.

مطالب برتبط :

ممنوع کردن گواهی سپرده در مقابل خرید املاک

چند خصوصیت یک مشاوره املاک خوب

دیدگاهتان را بنویسید



تمامی حقوق مادی و معنوی برای این سایت محفوظ است.